Självförtroende

Idag satt på matte D och skulle få tillbaka provet vi skrev för två veckor sedan. Jag kom ihåg att jag tyckte det gick bra men sedan när man går ut och pratar med de andra eleverna ändras känslan till den motsatta och självförtroende sjunker ner till noll  som tex. "nä, så skulle man inte lösa den", "jag löste såhär" o.s.v. Samma sak hände såklart efter det här provet men jag kände ändå, fan allt detta gick bra. Idag skedde som sagt domedagen då vi skulle få ut resultaten. Vår mattelärare börjar med att säga att snittet låg på G+ vilket är ovanligt för vår klass där snittet ligger på MVG och att en del hade fått IG. Jag fick en klump i magen och blev direkt super nervös. Det får inte hända tänkte jag, men förbered dig på det värsta. Till slut fick jag tillbaka mitt prov och det stod med stora bokstäver MVG. Jag blev så nöjd med mig själv och hade lust att skrika "fyfan vad jag är bra" fast det är  nio månader för tidigt (... ni som inte fattade, vi tar studenten om nio månader idag!). Anledningen till att jag blev så glad över betyget var för att jag har ett mål, att gå ut trean med alla mvg. Därför var det väldigt viktigt för mig att få mvg på det här provet för att sedan inte känna press inför nationella i vinter.

Det jag ville komma fram till är att man faktiskt måste skaffa sig lite bättre självförtroende och inte tro det värsta så fort en klass presterat dåligt eller så fort något inte fungerar som det ska. Säga saker som "det här kan jag!", "fan vad bra Cajsa!" o.s.v. bör vi säga till oss själv oftare. Vi är bättre än vad vi tror.


Tumblr_l47id7f0zz1qcssdvo1_500_large


Tumblr_l0yj4212hm1qz72oio1_500_large

Vad passar bättre än det här fina mattebilderna från weheartit.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0