The best place on earth - London calling

Jag har tänkt på att jag inte har visat så mycket bilder från London. Jag var där tillsammans med min kompis Sara förra hösten, i slutet av november. Det var en av mina bästa resor jag har gjort i hela mitt liv, dels för att jag åkta med en av mina bästa vänner, dels för att london är min favorit stad, den bästa platsen på hela jorden, dels för att jag älskar att shoppa och vår spontanitet.

Vi åkte dit på fredagen efter skolan. Tog tåget från knutpunkten vid halv 3, dock blev det stopp i Malmö, rycktades om att någon hade hoppas framför tåget, vilket jag verkligen hoppas inte var sant. På flygplatsen gick att på räls. Vi fick en lite paus, då åkte vi på dessa rullband som finns på flygplatser, jättekul... Vi kom fram till London vid 9 på kvällen, landade på Gatwick. På gatwick stack vi inom mark & spencer och köpte sandwiches, dricka och efterrätt, mums. Från Gatwick tog vi Gatwick express, hann precis med tåget på minuten, vilket tog 30 minuter in till centrala london, viktoria station. Där gick vi direkt in till New look och köpte vars ett par skor. (bilderna från detta är tyvärr borta). Vi tog tunnelbanan från viktoria till bayswater. Vi bodde bara 2 kvater från tunnelbanan vilket var tur. På kvällen myste vi till film och käkade gott och njöt av att äntligen vara i London!

På lördagen stack vi och shoppade på oxford street, nära hyde park. Jag köpte bland annat två toppar från topshop den dagen. Vi åt lunch på mc donalds. Senare på kvällen när vi hade shoppat klart stack vi till leicester square för att kolla på new moon, men det sket vi i på grund av att jag hade fått massa näsblod (har ingen aning om varför) och spotta blod. Jag blev lite sökt och ville bara hem till hotellet. Så istället bokade vi biljetter till måndagen. Vi köpte, precis som innan, sandwiches som kvällsmat.

Starbucks.

Ett av våra alla besök.

Oxford street

På väg till Odeon.

På söndagen stack vi till kensington och harrods. Vi skulle egenteligen till ett ställe graham hade rekomenderat, men vi för det första försov oss, sedan fastnade vi på starbucks och sedan hade vi glömt saker på hotellet. Så vi var inte ute fråns vid 11-12 tiden. Vid 1 tiden kom Graham, Arrabelle och Arrabelles son och hämtade oss. Graham är en vän till familjen. Vi stack till min favoritresturant, Sticky fingers. Där beställde jag bbc revbensspjäll. Det är den bästa maten jag vet. Vi snackade en massa eftersom det var längesen varken jag eller familjen hade träffat graham. Sedan stack vi till en stor matbutik som innehöll allt mellan himmel och jord. Som mark & spencer fast fräshare. Jag och Sara köpte foccasia. Sedan körde vi runt och blev guidad i andra delar av London än shoppingdelarna. Mestaldes runt Themsen (floden) och alla vackra broar. Fick även höra en massa berättelser om broarna och amerikanare. Att de ville köpa en bro, som de trodde var en annan bla bla bla. Vi blev avsläppta på covent garden, där det ofta är uppträdande. Vi tyckte inte om det så mycket så vi tog tunnelbanan till leicester square och beställde biljetter till 2012. Sedan stack vi hem och sov.


På starbucks på morgonen.


Covent garden.


Söndagen fortsatte vi shoppingen runt om i de delarna vi inte hade varit och de delarna som vi tyckte vi hade missat. Vi var mestadels i den andra änden av oxford street (jag vet att oxford är en turistfälla och Graham blir inte glad när jag berätta att vi spendera mestadels av vår tid på oxford). Men jag och sara, turister som vi är, rådiggar oxford och dess shoppingutbud. Jag menar, Zara, Topshop, primark o.s.v. Vi började söndagen i de västra delarna, alltså vid hyde park på primark precis när de öppnade. Det är omöjligt att gå in där på dagen, det GÅR inte och då har jag varit med om mycket gällande köer och butiker. Därefter fikade vi på starbucks, köpte någon latte och kladkaka. Köpte även en mugg från stackbucks som rymmer 0,5 liter (!!) som används flitigt. Sedan fortsatte vi längst oxford mot de östra delarna. Vi fikade väldigt mycket, hamnade på en cool juice bar som drevs av skandinaver. Därefter stack vi till hotellet och gjorde i ordning oss för att gå på New moon. Vi var väldigt spända då vi egenteligen hade stuckit till london för att se världspremiären (röda mattan) den 20:e november. Men eftersom det ställdes in, så stack vi för att shoppa och vila oss istället. Jag köpte malteser (as cool burk) och en stor cola (innehöll 1 liter cola!!!). Sedan, överexalterade som vi var, stack vi till westminster för att kolla big ben, london eye o.s.v. Vi var inte här för att kolla turism o.s.v. eftersom vi båda varit i london innan. Sedan stack vi hem. .

På den coola juice baren.

Vid big ben, london eye

På väg till new moon

Jag vid westminster, big ben.

Sara vid westminster.

London eye, themsen.

Big ben och dubbelbeckare.

Jag vid big ben

Tisdagen skulle vi åka hem och vi tyckte de var synd att vi bara hade shoppat, åka till london för att shoppa. Vi tyckte att vi bör ju uppleva till av london atmosfären turistmässigt. Så vi tog tunnelbanan till Notting hill (där jag tillsammans med min mamma bodde sommaren 2006 tror jag). Där åt vi frukost på Pret a manger. Väldigt gott! Jag åt en sandwich och någon juice. Även en, för en gång skulls, varm croissant med mozarella och tomat. Sjukt god! Sedan tog vi tunnelbanan till bland annat ox ford för att reklamera min jacka som gått sönder. Därifrån tog vi en random buss för att kolla lite på london. Väldigt mysigt, vi åkte i de gamla bussarna som inte längre finns kvar. Sedan tog vi tunnelbanan från ett ställe där bussen stannade och köpte innan dess vars en turist tröja (som minne). Vi tog tunnelbanan till westminster och kollade på piren en sista gång, satte oss och snackade om resan och kollade big ben dagtid (hade bara varit där på kvällen innan). Sedan kom en läskig gubbe och började snacka, han var rolig från början, men sedan när han började ta på mig och snacka om att han gilla blondiner och fråga för mycket blev vi lite rädda och sa att vi vara tvugna att gå för att hinna med flyget. Vi gick (han följde efter oss!!), men till slut stack han, thank god! Vi tog tunnelbanan till bayswater. Satte oss på Starbucks och fikade. Jag tog en frappuccino caramell, mums och någon kaka. Det blev lite för mkt och jag kunde inte äta upp allt. Sedan tog vi en promenad i enorma hyde park. Så mysigt. Sedan stack vi till hotellet och packade ihop och hämtade väskorna. Sedan tog vi tunnelbanan till Viktoria station -> Gatwick. Där var lång kö så till slut var vi tvugna att springa för att hinna. Min weekend bag hade gått sönder, så här var jag tvungen att bära mitt handbagage som om det vore ett barn, jobbigt läge. Hann knapp gå på toa för att hinna. Sedan satte vi oss på flyget, på väg hem... Glada för alla upplevelser, men ledsna över att det var över. Vi åt mat på flyget och blev sedan överspeedade så att kvinnan som satt brevid flyttade, wooops. Sedan kom fram till köpenhamn där mamma och peppe stod och väntade på oss. Peppe, söt som han är, hade köpt en muffins till mig, från starbucks. Sedan körde vi hem....

Sara i the rulltraps.

När vi strossade runt innan vi skulle sticka (vi såg en Taylor Laurtner kopia - han i gul tröja). Chinatown

När vi satt vid westminster och pratade om resan. Det är "den läskiga gubben" som fotade oss.

Läskiga gubben him self.

När vi strossade runt i hyde park.

Där slutar min London resa som jag gjorde tillsammans med min väldigt bra vän Sara. Detta är så detaljerat som jag kan komma ihåg det. Det jag kommer ihåg mest är de spontana sakerna, maten och all shopping. Att bara kunna komma ifrån vardagen då den var som jobbigast, bara kunna slappna av. Sitta på hotellet med våran sandwich köpt på mark & spencer och vår cola vi köpte i den lilla butiken utanför tunnelbanan på bayswater och sätta på gladiator. Eller vakna upp på morgonen och planera vart i london vi skulle vara och vad vi skulle göra. Prata och skämta med london bo och bara ha det allmänt bra. Bäst av allt veta att de andra stackars skolkamrater satt och pluggade medans vi satt på starbucks för tredje gången den dagen och beställde vår latta och goda macka. Att inte behöva hålla koll på vad klockan är, vad som händer här näst, ingen planering, det är det som gjorde resan så bra, så jag vill ha det. Detta kommer göras om inom kort!



Best place on earth!

Det var väll allt! Shoppingen kan du kolla in här! Och saras blogg här!


Kommentarer
Postat av: sara

Åååååhh!

jag har inte tänkt på resan så här detaljerat förut.

nu fick jag london-abstinens!

Vi SKA dit snart igen! <3

2010-01-24 @ 20:29:05
URL: http://sarafriberg.devote.se
Postat av: disa

jag vill också till london nu. Ni är så snygga, tjejeeerrr. hehe

2010-01-25 @ 20:53:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0