Handledarutbildning + körkorts tillstånd.

Detta inlägg handlar om: Handlerdarutbildnings och körkortstillstånd samt dagen och morgondagen.

Igår var jag som sagt på handlederutbildning på lantz trafikskola. Det var mycket spännande och en massa man inte har tänkt på innan. Jag visste att skadorna kan vara förödande om man kör för fort, men visste ni att 90% överlever (utan bilbälte) om man kör & krockar i en halstighet på 30 km/h medans endast 20%(!!) överlever i en hastighet av 50 km/h. Tänk att det är 50 km/h som man kör inne i samhällen & vi oftast brukar säga till våra föräldrar "kom igen, kör lite snabbare!" Jag tycker det var väldigt läskiga siffror. Sedan berättade dem om rattfylleri, vilket jag HATAR rent ut sagt. Ca 16 000 kör rattfulla var dag i sverige, varför? Det är ungerför lika mycket som alla registrerade taxibilar (15000) t.o.m. mer! Usch, rattfylleri bör stoppas nu! Istället för att man sänker taxi priserna, eller att bussarna går oftare och längre. Usch ja, trafiken är farlig. Och snart sätts jag i den.

Idag har jag varit på synkontroll för det var man tvungen att göra när man skulle fylla i häslodeklarationen (söker tillstånd om att få övningsköra privat nu hos länsstyrelsen). Jag kommer få tillbaka mitt tillstånd (om dem nu acepterar mig ute i trafiken :p) inom 3 veckor hoppas jag. Kan ju ta längre tid eftersom det är jättemånga som söker övningskörnings tillstånd (privat) nu ;p

Idag ska jag plugga lite eftersom jag knappt har gjort det på lovet. Har fått gjort lite biologi, arbete om närsynthet & åldersynthet. Sen ska jag även ha franskaprov i veckan också matteprov, inte kul! Jag har bara idag & på söndag på mig. Jag kommer heller inte kunna blogga något  i morgon för redan vid 10 på morgonen sticker jag till Klippan (30 Min härifrån) för att min mormor idag fyller 70 år (grattis!!!). Men först ska jag ner & träna på f&s vid 1.

Nu måste jag gå, för jag är irriterad :) snart får jag börja övningsköra!!! gud vad jag längtar. Jag vill jättegärna ha det innan jag fyller 16 (drygt i vecka kvar) men jag vet att det kommer ta längre tid. Vi får se hur jag gör :) Ha en bra fredag i allafall. Sista dagen på mitt höstlov innan det blir vanlig helg igen...

Ikväll kommer jag inte göra så mycket, träffa anna svensson en stund :) Sen kommer jag nog bara vara hemma eftersom jag skulle till mormor i morgon.

Ha en bra dag! Kramar Cajsa

image964
Jag ser allt från ett helt annat perspektiv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0